Corvette C3 fra 1973

Problembaggrund og situationsbeskrivelse

Denne flotte Corvette C3 fra 1973 havde fået en skade i fronten og skulle gennem en forsikringssag. Kunden ønskede en komplet reparation af bilen, så den igen kunne stå skarpt på vejen. Derudover var bilens sæder blevet slidte, og kunden ville gerne have dem renoveret. Samtidig var det tid til at få justeret karburatoren samt opgradere dæk og fælge for at give bilen det helt rette udtryk.

Løsningen trin for trin

Before After

Problem

Corvette C3’eren skulle have repareret fronten som var lavet af glasfiber. Der skulle repareres sæder og findes nye dæk og fælge. Derudover skulle karburatoren justeres for at sikre optimal ydeevne.

Løsning

Dette lavede vi:

    1. Vi foretog en professionel glasfiberreparation, så fronten blev bygget op igen i sin originale form.
    2. Hele bilen blev lakeret for at sikre et flot og ensartet resultat.
    3. Sæderne blev repareret, så de igen fremstod som nye.
    4. Nye dæk og fælge blev monteret, nøje udvalgt til bilens design.
    5. Karburatoren blev justeret, så motoren igen kørte optimalt.

Resultat

Efter vores arbejde stod Corvette C3’eren igen skarpt – både mekanisk og æstetisk. Skaden i fronten var fuldt udbedret, bilen havde fået nyt liv med en flot lakering, og interiøret var tilbage i sin oprindelige stand. Samtidig gav de nye dæk og fælge bilen et opdateret look, mens den justerede karburator sikrede, at den kørte præcist, som den skulle. En klassiker, der nu er klar til at cruise på vejene igen.

Baggrundsviden om modellen

1973 markerede en vigtig udvikling for Corvette C3, der havde været på markedet siden 1968. Det var året, hvor modellen fik sin første større redesign, primært drevet af nye sikkerhedsstandarder i USA. Den mest markante ændring var introduktionen af en uretan-stødfanger foran, som erstattede den tidligere kromstødfanger – en ændring, der både forbedrede sikkerheden og gav bilen et mere moderne udtryk.

Under motorhjelmen tilbød 1973 Corvette C3 flere motorvarianter, hvor basismodellen havde en 350 CID (5,7L) V8-motor med 190 hk, mens den kraftigere 454 CID (7,4L) V8-motor ydede op til 270 hk. Dette var også det første år siden 1956, hvor ingen af motorerne havde mekaniske ventilløftere.

Ud over de tekniske opdateringer fokuserede Chevrolet på at forbedre komforten i kabinen, blandt andet med bedre støjdæmpning. 1973-modellen blev en overgang fra ren muskelbil til en mere raffineret sportsvogn, og den fortsatte succes cementerede Corvettens ikoniske status i bilhistorien.

Corvette C3 Fakta

  • Jubilæumsmodel: 1973 markerede 20-årsjubilæet for Corvette.

  • Farverig affære: Den mest populære farve var “Medium Blue”, valgt af 17% af køberne.

  • Vægtforøgelse: Trods fokus på letvægtsmaterialer vejede 1973-modellen 3408 lbs (1545 kg).

  • Prismæssigt steal: Basisprisen var $5,690 for coupé-versionen.

  • Produktionstal: Der blev produceret 30,464 Corvetter i 1973.

  • Farvel til krom: 1973 var det sidste år med kromstødfanger bagpå.

  • Oliekrise-overlevende: Trods oliekrisen i 1973 fortsatte Corvette-salget med at stige.

Kontakt

Er du klar til at give din bil nyt liv – eller nyt look? Classiko står klar til at tage dit projekt fra drøm til virkelighed. Kontakt os i dag for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig!

Før

Efter

Kontakt Classiko

Har du spørgsmål, ønsker du at diskutere et potentielt projekt, eller har du brug for rådgivning om din klassiske bil?Vi er her for at hjælpe dig.

Udfyld kontaktformularen her på siden, og vi vender tilbage til dig hurtigst muligt.